Poznámka překladatele:
“Anarchistická
dělnická skupina“, byla jedním z uskupení revolučních anarchistů, které jsou u
nás dosud takřka neznámé. Přestože byla schopna sestavit soudržný anarchistický
program a reagovat v něm na vývoj kapitalismu, nepodařilo se jí získat větší
množství členů a po krátké činnosti zanikla, přestože v porovnání s ostatními
organizacemi (o autonomní scéně ani nemluvě) byla rozhodně na výši. AWG vznikla
v roce 1988. Většina jejích členů přišla z londýnské pobočky
anarcho-syndikalistické “Direct Action Movement“, zúčastnil se rovněž minimálně
jeden zakládající člen “Anarcho-communist federation“ a organizace měla rovněž
několik poboček v Manchesteru a Liverpoolu.
Existenci
AWG přivítali zejména platformisté a to jak v Británii, tak v Irsku, kteří
oceňovali, že se dokázala kriticky postavit k nefunkční strategii DAM vybudovat
v Británii syndikalistické odbory. AWG začala vydávat kvalitní časopis
“Socialism from Below“ a v době svého zenitu měla asi 30 členů. V prvním roce
své existence vydala čtyři čísla. Brzy však narazila na zeď, bránící pozitivním
změnám: tato bariéra se jmenuje disorganizace, nezodpovědnost a chaotičnost a
jejím společným jmenovatelem je autonomní hnutí. Ostatní organizace se rovněž k
AWG nechovaly dvakrát přátelsky.
AWG
tedy logicky získávala nové členy ze zásadně odlišného prostředí levicových
skupin a nadějně se rozvíjela, ale nakonec nevydržela vnitřní i vnější tlak a v
květnu roku 1991 se přejmenovala na “Socialism from Below“ a začala se
vzdalovat od anarchismu. Po nějaké době se rozpadla. Několik jejích členů se
dalo k trockistům, většina je nadále činná individuálně. Následující článek je
z prvního čísla “Socialism from Below“ a představuje vynikající kritickou
analýzu nejen britského anarchistického hnutí.
Britský anarchismus za thatcherovské éry
Během
minulých deseti let, kdy si globální ekonomická recese začala vybírat své
oběti, jsme byli svědky působení vlády, otevřeně stojící proti námezdně
pracujícím a ochotné je stále více a více ždímat ve jménu ochrany zájmů
kapitalistických vlastníků. Krize kapitalismu se odrazila i v krizi na
státotvorné levici, která se nese ve znamená rozkladuu dvou hlavních
revolučních sil - Revoluční strany pracujících (Revolutionary Workers Party -
RWP) a Mezinárodní marxistické skupiny (International Marxist Group - IMG)
během 70. let a neustálým posouváním doprava Labour Party Neila Kinnocka.
Jediným proudem, který tím vším kupodivu nebyl zasažen a začal se politicky
vyvíjet, početně narůstat a rozšiřovat svůj vliv, bylo anarchistické hnutí. Zde
„Socialism from Below“ analyzuje nedávnou historii, politickou koncepci a
budoucnost anarchismu po desetiletí vlády konzervativců.
Poprvé
za mnoho let se začátek desetiletí nesl v duchu skutečného nárůstu počtu lidí,
hlásících se k anarchismu. Rostoucí hnutí, složené převážně z mladých lidí,
bylo znatelně ovlivněno rockovou skupinou „Crass“ a jejími kopiemi. Její
agitační propaganda v duchu „anarchy and peace“ byla částečně inspirována
duchem DIY punkrockové exploze a částečně se také odvozovala z tradice
pacifistického „alternativního životního stylu“, která se stala hlavním rysem
britského anarchistického hnutí během posledních dvaceti let.
Anarchismus
měl vždy v určité míře svoje liberální křídlo. Je to způsobeno částečně tím, že
pojmy, které anarchisté používají, jako například „anti-autoritářství“,
„svoboda“ a „spravedlnost“ jsou samy o sobě nekonkrétní a otevřené množství
interpretací, pokud pozbudou svůj vlastní anarchistický kontext - každodenní
souvislosti fungování třídní společnosti a pochopení podstaty kapitalismu a
toho jak a proč by měl být zničen. Vzato retrospektivně až do dnů První
Internacionály, jedná se o ty anarchisty, kteří na rozdíl od Bakunina „zběhli z
bitevního pole třídního boje v zájmu některé z forem radikalizovaného
liberalismu.“ (2)
V
Británii se anarchismus v osmdesátých letech stále ještě potácel v bažině,
která se vytvořila během starých zlatých časů mírového hnutí z padesátých let.
Mnoho řadových protijaderných aktivistů (během let 1958-65 celkově 7% z hnutí),
nespokojených s omezeností Kampaně za nukleární odzbrojení (Campaign for
Nuclear Disarmament - CND) v oblasti koncepce, politického vedení a strategie
přijalo za svůj anarchismus a částečně v reakci na problémy CND a částečně z
neznalosti politické podstaty jejich nové „značky“ začali směšovat anarchismus
s „radikalizovaným liberalismem“ (3) K uklidnění tohoto zmatku nijak nepřispělo
sektářství existujícího a stále více izolovaného anarchistického hnutí, které
nevěnovalo příliš mnoho sil na to, aby novým „anarchistům“ poskytlo politické
konzultace nebo objasnilo třídní pohled na věc jako takovou.Tehdejší anarchisté
žili ve stavu blažené nevědomosti třídního boje a šířili svoje myšlenky
prostřednictvím časopisů „Freedom“, „Anarchy magazine“ a „Peace News“, přibrali
a rozvinuli myšlenky pacifismu, osobního osvobození a alternativního životního
stylu. Punkerský anarchismus „Crass“ a jejich stoupenců byl pouze pokračováním
této tradice: přelakovaná verze militantního liberalismu s elektrickými
kytarami, zbrusu novým typem účesu, ale pořád stejně unylým výrazem.
Anarchismus jako životní styl
Tento
směr se uchytil a začal mluvit přímo z duše nespokojeným mladým rebelům bez
příčiny, kteří zrovna nějakou hledali. Malá uskupení sociálních anarchistů (a),
„aktivních“ na počátku osmdesátých let, opakovala chyby padesátých let a nebyla
schopna novou generaci uvést do obrazu, o politickém vedení ani nemluvě. Ta
byla pak ponechána sama sobě, aby svými vlastními silami „znovuobjevila“ -
„anarchii“... V tomto případě to znamenalo vytvořit nesoudržné protistátní
pacifistické „hnutí“, které ponechalo teorii třídního konfliktu na pospas
trockistům a namísto toho prohlašovalo, že „Anarchisté spíše věří tomu, že se
každý jedinec může naučit jednat podle svého vlastního svědomí, než tomu, že se
nenasytná mašinerie moci zhroutí.“ (4)
Malá
uskupení, která začala vyrůstat po celé zemi v odpovědi na výzvy „Crass“, byla
brzy k vidění na demonstracích CND shromážděná v hloučku okolo svých potrhaných
černých praporů a rozdávající svoje letáky a fanziny a sdělující
světu:“Nevzdávejte se autoritám, přinuťte je, aby se ony vzdaly vám.“ (5), ale
nikdy se nedostala tak daleko, aby byť jen navrhla způsob, jakým by tento
převeliký úkol mohl být splněn.V některé soudobé literatuře byla nicméně
anarchistická perspektiva vyjádřena poněkud jasněji. Po jejím přečtení byste s
čistým svědomím mohli dojít k přesvědčení, že anarchistické hnutí je spíše než
politickým proudem nějakým bizarním náboženským kultem:“...dát životu to, co
jsme si od něj vzali... porozumět ročním obdobím, počasí, půdě... odmítni šeď,
špínu a stračky...“ (6)
Zdá
se, že v té době panovala jakási zvláštní posedlost „sračkami“ (b). Pokud
bychom měli tento mystický nesmysl rozebrat dopodrobna, dospěli bychom k velice
primitivním osobním názorům: revoluce začíná a končí v... Pro ty, jejichž
imaginace byla již poskvrněna léty spolužití s „šedivou špínou“, existuje
několik vhodných praktických příkladů, jak tento objev může být převeden do
praxe. Je to třeba klasický romantismus anarchismu jako životního stylu, ve
kterém malý houf „prozřelých“ na výši bojuje a buduje novou společnost ještě
uvnitř té staré.„...bytová družstva, nebo komuny...permakulturní skupiny,
obsazující domy a obdělávající nepoužívanou půdu, pěstující léčivé byliny...
léčící si navzájem své bolesti.“ (7)
Všechno
je to velice záslužné a chvályhodné, ale zároveň asi tak revoluční a
„anarchistické“ jako rozdělit se o svůj poslední rohlík od svačiny s někým,
koho milujete. Samozřejmě není nic špatného na tom být milý na své bližní a
jíst hodně nepráškovaného česneku, nebezpečí spočívá v tom, že se to stává
náhražkou za vyřešení mnohem naléhavějších a složitějších úkolů, spojených s
vytvářením a vyzkoušením soudržné a životaschopné revoluční strategie, která by
mohla lidi získat pro boj proti kapitalismu. Bakunin nás ujišťoval o tom, že
“opravdové uskutečnění ideálů svobody, spravedlnosti a míru nebude možné, dokud
většina obyvatelstva zůstává vyděděnci.“ (8)
Punkoví
anarchisté se touto otázkou nicméně nezabývali a usilovně hledali individuální
řešení společenských problémů. tyto skupiny byly následně těžko něčím více, než
pouhými uskupeními pro pozvedávání osobního uvědomění, existující v sebestředné
izolaci od skutečného světa a pomáhající svým členům v pouti za osobní
čistotou.
Hnutí
na počátku 80. let se vyznačovalo nejhorším druhem elitářství v duchu „kdyby
byl každý jako já, svět by byl přece báječné místo.“ Nad konceptem aktivní
činnosti pracujících mas se nikdo nepozastavoval, protože zde nebylo žádné
porozumění - nebo vůle porozumět - třídní podstatě společnosti. Třída námezdně
pracujících byla ve skutečnosti označována jako „šedivé nic“, lidé, kteří „ve
své ochotě sklonit se před autoritou představují skutečné nebezpečí fašismu.“
(9)
S
třídou námezdně pracujících se tedy počítalo v tom smyslu, že nemůže v boji sehrát
žádnou pozitivní roli. Akce, která měla být podniknuta - kromě změny svého
vlastního života - měla být podniknuta anarchisty ve jménu třídy a
nepředstavovala nic více, nežli pouhé dobrodružství a propagandu činem:
„zalepte zámky v bankách vteřinovým lepidlem, nebo podřežte ploty okolo
vládních základen... pracujte na sabotážních operacích.“ (10)
Kromě
tohoto života pro dobrodružství byste spíše našli anarchisty na akci sabotérů
honu, než na demonstraci, na hudebním festivalu, než na pochodu proti
deportacím, nebo při obhajování krádeží v obchodních domech, než při boji proti
škrtům v sociálním zabezpečení. Koneckonců, musíme se přece zbavit „šedivé
špíny“ a nesmíme zapomenou na to, že „nuda není kontrarevoluční. Militanti jsou
lidé, pro které je nuda součástí boje a být politováníhodný a utlačovaný je
součástí revoluce.“ (11) Tato fáze moderního anarchismu měla svoji labutí píseň
v demonstracích „Stop the City „ (Zastavte město !) v letech 1983-4. Byly to
masové akce anarchistů, pacifistů a jiných příslušníků kontrakultury, které se
konaly v Londýně s cílem ho „zavřít“ na jeden den.
Nebylo
učiněno takřka nic k jejich rozšíření mimo gheto alternativního životního stylu
a přestože byly pokryty celostátními médii, nebyly ničím více, nežli
dobrodružnými podniky stejného druhu, jako populární výpravy s vteřinovým
lepidlem, ačkoli ve větším měřítku. Byla to pouhá představení a náhražky za
dřinu při budování a organizování hnutí odporu a v anarchistickém hnutí se
našli ti, kteří to začínali chápat:“Pokud máme vybudovat smysluplné
anarchistické hnutí, musíme dělat něco více, nežli jen ´zastavit systém´ jako
obvykle a být připraveni obhajovat naši věc na pracovištích a v ulicích.“ (12)
Počátkem
pozdvižení, které proměnilo hnutí v Británii, byla Velká hornická stávka z let
1984-85, během které bylo anarchistické hnutí donuceno porovnat svoje myšlenky
s realitou skutečného boje. Ti, kteří tak učinili, shledali naléhavou potřebu
existence soudobého pojetí anarchismu. Začali znovu objevovat třídní kořeny
anarchismu a uvědomovat si, jak daleko se od nich hnutí zatoulalo. Od začátku
hornické stávky a na konci tiskařské stávky ve Wappingu bylo mnoho z anarchistů
tím či oním způsobem donuceno přijmout zásady třídního boje.
Ne
všichni ve hnutí se odhodlali k tomuto kroku. Byli zde tací, kteří se rozhodli
distancovat se od boje lidí, kteří kvůli nedostatku času, příležitosti, nebo
zaměření, nedosáhli těch samých výšin pošetilého osobního osvícení, jako oni.
Viděli jsme tedy, jak si takzvaní anarchisté odmítají špinit ruce s Velkou
hornickou stávkou a radostně kolektivně odsuzují horníky jako rasisty a sexisty
bez toho, aby se alespoň jednou ukázali na nějaké demonstraci, natož aby měli
vůbec nějaký důvod k zapojení se do boje. Dalším východiskem z nouze bylo
obviňovat pracující za škodlivé dopady průmyslové výroby, ve které byli
zaměstnáni: horníci tedy nebyli hodni podpory, protože vykořisťovali Zemi, jak
uváděli zelení anarchisté. Tato chyba se opakovala během stávky ve Wappingu,
když se jeden anarchistický časopis rozhodl podpořit tiskařské dělníky, ale
uvedl:“štítím se rasistických a sexistických sraček, které tisknou... mnoho
jich řeklo, že jenom dělají svou práci, jako kdokoli jiný a nemohou nijak
ovlivnit to, co dělají. Pitomost !“ (13) Autor pokračuje a o boji za vyšší mzdy
a lepší pracovní podmínky říká: „Náhle jsou všechny naše cíle a sny odsunuty
stranou v euforii třídního boje... hrajícího kapitalistickou hru peněz.“
(14)Třídní boj je tedy redukován na něco, co nás obtěžuje, něco, co stojí v cestě
skutečnému úkolu přípravy anarchistické revoluce, znovu prostřednictvím
izolované anarcho-elity, jednající ve jménu všech. Znovu se v anarchistickém
hnutí ukazuje naprostá a zdánlivá ignorace toho, jak úchvatné ve skutečnosti je
dělat revoluci a neschopnost uvědomit si, že námezdně pracující, bránící se
proti útokům vládnoucí třídy, mnohem více souvisí s naším bojem, než jakékoli
množství obskurních a rigidních anarcho-výtržníků.
Značná
část hnutí nicméně již cítila potřebu se přes toto všechno přenést. Naneštěstí
někteří z nich, vidouce potřebu politické taktické a organizační soudržnosti a
její podezřelou absenci v anarchistickém hnutí, skončila sbližováním a v
mnohých případech případným slučováním se s různými leninskými stranami -
zejména SWP (Socialist Workers Party - Socialistická dělnická strana, pozn.
překl.) - které byly aktivní během Velké hornické stávky a Wappingu.
Anarchistické hnutí ustoupilo do pozadí se svými pošetile dobráckými, aktivními
revolucionáři, kteří chtěli bojovat, ale kterým hnutí nemělo dále co nabídnout.
Většina
anarchistů, kteří zaujali k Velké hornické stávce nějaký postoj, našla prostor
v časopisu „Black Flag“. Ten byl dosud pouze směsí zpráv o politických vězních,
investigativního žurnalismu a článků o různých pochybných evropských leninských
ozbrojených skupinách. Black Flag byl nicméně během Velké stávky a Wappingu
takřka celý věnován posledním novinkám z bojiště. Byly to však pouze novinky.
Bylo podniknuto jen zoufale málo pokusů o nějakou solidní anarchistickou analýzu,
o politickém vedení a taktice nutné k vítězství ani nemluvě. Odtud se datuje
neochota „Black Flag“ kritizovat vůdce NUM (hornické oficiální odbory, pozn.
překl) Arthura Scargilla, což bylo zvláště naléhavé vzhledem k tomu, že
anarchistická strategie pro řadové pracující by měla vždy zahrnovat kritiku
role odborářské byrokracie, zvláště té levicové.
Ve
skutečnosti se Black Flag a následně většina anarchistického hnutí, která k
němu vzhlížela jako k návodu na práci, vyhnul skutečným problémům a jeho
zvolená strategie byla prostě se vézt v závěsu za stávkou, prodávat časopis,
který informoval, ale neanalyzoval, sbírat peníze a přidávat se k podpůrným
skupinám a příležitostně chodit na demonstrace rozšiřovat řady. Tyto aktivity
byly všechny potřebné a neměly by být odmítány, ale pro revolucionáře, kteří
porozuměli podstatě kapitalismu a tomu proč a jak bychom proti němu měli
bojovat, jsou nedostatečné. Stalo se to, že se anarchisté zapojili do boje
nepoliticky, jako dobří aktivisté, ale prachšpatní revolucionáři. Jejich
anarchismus se stal bezvýznamným.
Direct Action Movement (Hnutí přímé akce)
Velká
hornická stávka byla dobrou zprávou pro jedinou celostátní organizaci, která
byla v té době aktivní - Direct Action Movement. Zapojení se do stávky a rostoucí
uvědomění si nesmyslnosti izolovaných aktivit - to všechno znamenalo, že se
objevili ti, kteří nově zformulovali třídní politiku a nechtěli anarchistické
hnutí hodit přes palubu - ti, kteří hledali organizaci, ke které by se přidali.
Direct Action Movement bylo založeno v roce 1979 ze zbytků rozpadlé
„Syndicalist Workers Federation“ (Syndikalistická federace pracujících, pozn.
překl.) jako britská sekce anarchosyndikalistické Mezinárodní Asociace
Pracujících. Přestože se DAM automaticky považovalo za anarchosyndikalistické
propagační uskupení, nebyla to zcela jednotná a soudržná organizace. Znamená
to, že byla ochotná v době Velké hornické stávky a Wappingu přijmout do svých
řad prudký příval nových členů, dříve liberálních anarchistů bez toho, aby důsledně
konfrontovala pozůstatky jejich pojetí alternativního životního stylu, které
někdy dokonce tolerovala. Přestože se organizace lišila pobočku od pobočky, DAM
novým členům neposkytla nijak oslnivou úroveň politického školení a často se
nezabývala ničím nad rámec stanov a programových zásad. To později vedlo k
určitým nejasným postojům, například tehdy, když členové DAM obhajovali
samosprávná zdravotní střediska jako odpověď na škrty ve zdravotním
zabezpečení, což znamenalo rezignaci na odpovědnost bojovat za důstojné životní
podmínky. Ústředním problémem Dam se tak stala neexistence jednotné odborářské
strategie až do celostátní konference v roce 1988. Znamená to, že až do tohoto
data nemohlo DAM komunikovat s námezdně pracujícími jako organizace o tom, jaká
taktika je nezbytná k úspěšnému vedení třídního boje - což byla zarážející
situace pro anarchosyndikalistickou organizaci, která by měla mít svoji
odborářskou strategii jako ústřední bod smyslu své existence. Během Velké
stávky a Wappingu se tedy role DAM omezila stejně jako v případě Black Flag na
pouhé vyslovování podpory. Byla sice vykonána dobrá práce, ale anarchistické
názory nebyly na pořadu dne. DAM například během další velké vánoční stávky
volala po „přebudování stávkových podpůrných skupin a různých samosprávných
uskupení námezdně pracujících na otevřeném syndikalistickém základě,“ bez toho,
aby se vysvětlilo, co onen syndikalistický „základ“ ve skutečnosti znamená, jak
má být tento úkol splněn a jaký to má všechno vlastně smysl. Namísto toho se
DAM soustředilo na vyzývání lidí k tomu, aby „pokračovali v zasílání finančních
příspěvků a posílali balíčky s jídlem.“
Finanční
podpora je samozřejmě klíčová, ale rozkvět podpůrných stávkových skupin během
Velké stávky ukázal, že problém nespočíval ani tak v podpoře jako takové, nebo
v jejím nedostatku, ale v koncepci a strategii, nezbytné k vítězství. DAM se
nikdy vážně nepokusila ani o jedno ani o druhé.
Výsledkem
konečného přijetí odborové strategie na celostátní konferenci v roce 1988 byla
klasická anarchosyndikalistická myšlenka vybudování revolučních odborů. Byla to
neklamná známka toho, že organizace je naprosto mimo obraz, co se týče fáze
třídního boje v Británii 80.let. Toto rozhodnutí bylo vyjádřeno ve zvláštním
dodatku ke stanovám a programovým zásadám:“DAM se rozhodlo iniciovat, napomáhat
a bezvýhradně podporovat vytvoření nezávislé odborové organizace námezdně
pracujících, založené na principech anarchosyndikalismu.“ (18)
Odbory
jsou organizací vybudovanou pracující třídou na obranu svých zájmů v rámci
kapitalistické společnosti. Cíle a činnost odborů jsou určeny tím, kdo je
kontroluje, ať už je to byrokratická kasta, nebo v případě syndikalistických
odborů řadoví členové. Jestliže mají být syndikalistické odbory revoluční,
jejich členové rovněž musí být revolučně zaměření a nestačí pouze míst
anarchistické stanovy nebo strukturu. Odbory, které přijímají členy bez ohledu
na jejich politické názory, nejsou revoluční prostě podle definice. K dosažení
masové členské základy a následném dosažení úspěšnosti v každodenních bojích
ale musíte mít otevřený způsob přijímání nových členů. Přijímat členy pouze na
základě politické dohody je další alternativou, kterou přijala například CNT ve
Francii, což je hlavní důvod, proč má pouze 500 členů a není tak silná, aby
mohla plnit funkci skutečných odborů. Ve skutečnosti je to ideologické
uskupení, maskující se jako odbory. Syndikalistický přístup má prostě v sobě
trhliny, protože se pokouší sloučit politickou úlohu anarchistů s ekonomickou
rolí odborů a současně vyrůst v masovou organizaci schopnou určit průběh
třídního boje v dnešních podmínkách. Ve skutečnosti, pokud vezmeme v úvahu
vysoké procento členství v odborech v této zemi, by se pravděpodobně stalo to,
že militantní námezdně pracující, kteří by vstoupili do revolučních odborů, by
se odcizili většině těch, kteří by zůstali v reformistických odborech. To by
následně vedlo k selhání v původním úkolu získat reformistické pracující pro
věc boje.
Anarchisté
by se měli snažit sjednocovat a nikoli dále rozdělovat třídu námezdně
pracujících a odbory, ať už organizované podle profesního principu, jak je tomu
v této zemi, nebo podle ideologického základu, jako na kontinentu, mají vždy
tendenci se rozdělovat.
Vládnoucí
třída odvádí až příliš dobrou práci ve své snaze nás rozdělovat i bez
anarchistů, zastávajících strategii, která může věci přivést jenom k horšímu.
Konečně příklad Španělska, kde za situace, když měli v červenci 1936 katalánští
pracující ekonomickou moc ve svých rukou, když kontrolovali ulice a obsadili
továrny, se ukázala neschopnost CNT - jedněch z nejmilitantnějších odborů vůbec
- zničit kapitalistický stát a ustavit zřízení třídy námezdně pracujících.
Poučení, které si z toho ještě dnes musí syndikalisté vzít, spočívá v tom, že
revoluční odbory ještě nejsou zárukou revoluce.
Až
jednou DAM vyzkouší svoji strategii ve skutečném světě a uvidí její tragické
nedostatky, uvidíme, jestli ukončí sérii neúspěchů a hodí přes palubu klasický
anarchosyndikalismus. Musíme doufat přesně v toto a pak také v to, že se
uvědomělí aktivisté z DAM osvobodí z ideologického vězení revolučního
syndikalismu, do kterého se sami uvrhli.
Class War
Zatímco
ještě v roce 1986, poté, co Velká stávka odhalila mnohé slabiny soudobého
anarchismu, a ti mladí aktivisté, kteří se nestali anarcho-syndikalisty, se
poohlíželi po něčem perspektivnějším, než si neustále rozbíjet hlavu o zeď,
něco nového viselo ve vzduchu v anarchistickém ghettu. V lednu 1986 byla
založena Class War Federation. (Federace třídního boje, pozn. překl.) „Class
War“ existovala již více než rok jako jedno uskupení v Londýně, vydávající
stejnojmenný časopis, chrlící opovržení a odsudky na pacifisty a vyznavače
alternativního životního stylu a hlásající nekompromisní třídní nenávist.
„Murdochu, ty šmejde !“, „Zde jsou tvoji popravčí !“ a „Mějte se na pozoru,
bohatý svině !“, křičely titulky, takže se musíme ptát, co že se to vlastně
pokazilo ? Class War sehrála důležitou roli v tom, že pomohla postavit ghetto z
hlavy na nohy, ale žádná organizace nemůže doufat v to, že se udrží pouze
pomocí neutuchající nenávisti bez toho, že se časem promění ve svoji vlastní
karikaturu. Class War Federation se nerozvinula v životaschopnou organizaci se
soudržnými politickými názory a jasnou strategií. Jeden její bývalý člen si
postěžoval: „Jednota, soudržnost a demokratičnost jsou něco,na čem jsou
anarchistické organizace vybudovány, nikoli něco, co jsme nuceni nalézat.“ (18)
Class
War - vzato do důsledků, byla pestrá koalice nespokojených anti-pacifistů, byla
to organizace, jejíž převládající myšlenky nebyly ani revoluční, ani
anarchistické, ale populistické a nikdy se nedostaly za hranici všeobecné
rétoriky zaměřené proti bohatým lidem a proti státu a vykazovaly zcela
nedostatečné pochopení třídních rozdílů.
Byla
to organizace, zabývající se nikoli povzbuzováním militantnosti námezdně
pracujících, ale oslavující jejich násilí. Class War neměla „žádnou jasnou
společenskou strategii a preferovala vyzdvihování spíše otevřené fyzické, než
politické konfrontace s establishmentem.“ (19)
Příklad
můžeme nalézt v titulku článku, který časopis uveřejnil o vánoční stávce
(Silentnight): “Tichá noc, násilná noc, vezměte šmejdy a zmlaťte je moc“ (c),
bez toho, aby nabídl fungující strategii, jak zvítězit v boji a bez zjevného
pochopení toho, že v pojmu třídní boj se skrývá něco více, nežli jak někomu
rozbít hlavu. V mnoha ohledech byla Class War zrcadlovým odrazem pacifistického
ghetta, kterým tak pohrdala - byla chaotická, disorganizovaná, postrádala
politickou linii a strategii a pevně se zakotvila ve svém vlastním ghettu.
Stala se organizací jedoucí v hluboce vyjetých kolejích „zoufalého vyhledávání
pozornost vzbuzujících senzací a ultralevicové a pouliční násilnické
mentality.“ (20)
Poslední
kapkou bylo rozhodnutí londýnské skupiny postavit kandidáta v lokálních volbách
v Kensingtonu, což byl konečný důkaz existence vnitřní tendence, která během
existence organizace proměnila Class War v kabaret, dychtivý hrát divadlo pro
média.
Měli
bychom zatleskat Class War za to, že dala anarchistickému hnutí dobře
načasovaný impuls, který si zasloužilo a zoufale ho potřebovalo. Dnes již ale
dosloužila a její prodlužovaná existence je pouze ztrátou času, energie a
uvědomělých dobrých aktivistů, kteří nadále zůstávají. Stálo to za to, dokud to
trvalo, ale teď je to pryč, a je čas na to se sebrat a jít domů.
Třetí
celostátní organizace, Anarcho-komunistická federace, byla založena v tom samém
roce - 1986. Podnět přišel od „Anarcho-komunistické diskusní skupiny“
(Anarcho-communist Discussion Group, ACDG), která vydávala časopis „Virus“ a
jejíž historie sahala až k Anarchistické asociaci pracujících (Anarchist
Workers Association) ze sedmdesátých let. ADCG se sloučila s lokální
meadwayskou „Syndicalist Fight Group“ a vytvořila po celé zemi síť kontaktů.
Situace vypadala dobře. Jen několik měsíců předtím časopis „Syndicalist Fight“
zveřejnil článek, uvádějící: “Anarchistické hnutí ... je izolované i od těch
nejmilitantnějších částí třídy námezdně pracujících. Většina anarchistů nechápe
problémy teorie a aktivity uvnitř hnutí práce. Existují vážné problémy a
nemůžeme doufat, že se staneme vlivným hnutím v této zemi do té doby, dokud je
nezačneme řešit... klíč k budoucím úspěchům britského anarchismu je
intervencionismus. Rok 1986 může být rokem, ve kterém naše hnutí začne růst.“
Anarcho-komunistická federace (ACF)
Určitým
způsobem tomu tak bylo. Zatímco DAM vzpomínala na ztracené mládí syndikalismu a
Class War zůstávala stále zásadně pubertální, ACF chtěla rozvinout politicky
dospělý anarchismus. Když však byla organizace odstartována, začaly se
objevovat problémy. Ve skutečnosti můžeme na zakladatele ACF pohlížet jako na
oběti svého vlastního entusiasmu pro takový typ organizace, který se snažili
vytvořit, když dokořán otevřeli dveře pro všechny nově příchozí. Mnoho jich
vešlo dovnitř a přineslo sebou stejný problém, který zasáhl DAM - pozůstatky
svého ještě nedávného liberalismu. Původní členové, ve snaze vyhnout se
odcizení nováčkům, se zdráhali se tomu postavit. Problém s de facto naprosto volným
přijímáním nových členů může vést ke dvěma důsledkům. Prvním je ten, že vztahy
mezi politicky uvědomělejšími členy a zbytkem organizace se vyostří. „Kádry“
pak vytvoří formální nebo neformální vedení, které ostatním „předává“ hotové
názory, které jsou přijímány a papouškovány. Bez ohledu na politický obsah to
znamená, že tato forma vztahů přestane být anarchistická a vyvine se v nejhorší
druh „demokratického centralismu“. Druhou možností je to, že buď individuálně
nebo sdružení do frakce budou zakládající členové prosazovat to, že jejich
koncepce je to nejlepší co je k mání uvnitř i vně organizace a pokusí se získat
členstvo pro nejvlastnější ideje, se kterými byla organizace založena, aby se
mohla rozvinout. Tato možnost byla zvolena v ACF. Klíčovou chybou bylo vyzvat
lidi ke vstupu do organizace a pak se je snažit přesvědčit o jejích zásadách,
než je nejdříve získat pro ony zásady a teprve pak vyzvat ke vstupu do
organizace.. Ve skutečnosti ale došlo k tomu, že původní vize ACF byla zamlžena
a její politická nejasnost a nejednotnost měla za důsledek vznik překážek
úspěšného zapojení do třídního boje. ACF vyměnila politický vývoj za nárůst
počtu členů.
ACF
prohlašuje - a to musí být bráno vážně - že pokračuje v tradici Platformy, „Los
Amigos de Durruti“ a francouzských libertinských komunistů, což znamená v
tradici soudržného politického anarchismu. Původně ACF diskutovala o
„Organizační platformě svobodných komunistů“, dokumentu, vytvořeném v roce 1926
jako reakci na disorganizaci anarchistického hnutí v Rusku během revoluce a
volající po soudržnějším, tvrdším hnutí. Uvážíme-li, že většina anarchistického
hnutí o Platformě v životě neslyšela a ti, kteří ano, ji takřka jednohlasně
odsuzovali jako „bolševický anarchismus“, tak to byl poměrně troufalý krok.
Skupina členů DAM zašla dokonce tak daleko, že zveřejnila leták nazvaný
„Anarchismus nebo Platformismus“, zcela odsuzující Platformu: „Platforma byla
odmítnuta většinou anarchistického hnutí a odvržena jako pokus zbolševizovat
anarchismus.“ O britských platformistech bylo řečeno:“První kritici
platformistů je charakterizovali v tom smyslu, že stojí pouze jeden jediný krok
od bolševismu, v tomto případě se to zdá být opravdu jen velmi malý krok.“ (22)
Kombinace
tohoto vnějšího tlaku s vnitřním tlakem liberálních členů vedla ACF k
distancování se od Platformy a tedy shodně s většinou anarchistického hnutí -
distancování se od jednoho z nejdůležitějších dokumentů, jaký kdy anarchisté
sepsali:„Lišíme se od Platformy v otázce naprosté teoretické a taktické jednoty.
V organizaci musí být umožněno vytváření idejí prostřednictvím dynamického
dialogu mezi jejími členy. Federace nemůže dusit své členy doktrínami - i když
jsou demokraticky přijaté.“ (23)
A
toto má být pro-platformistická tendence uvnitř ACF ! Je zde vytvořen falešný
protiklad - samozřejmě, že „dynamický dialog“ mezi členy má zásadní důležitost,
aby organizace zůstala zdravá a demokratická, ale cílem tohoto dialogu je
posílit demokraticky dosaženou jednotu - teoretickou a taktickou. Nekonečné rozhovory
vedené až do umdlení jsou bezobsažné, jestliže se pak všichni rozejdou a každý
vysvětluje věci pracujícím po svém. Interní diskuse se tak omezuje pouze na
intelektuální hru. Demokraticky přijatá politická koncepce „nedusí členy
doktrínami“, ale je zásadním předpokladem pro úspěšné zapojení organizace jako
celku do třídního boje. Vedoucí pozice idejí je k ničemu, jestliže se
nedohodnete na tom, jaké by ty ideje vlastně měly být.Nedávno začala ACF měnit
svoji koncepci a naneštěstí cesta, na kterou se vydala, směřuje spíše k
ultralevicovým pozicím, než k anarchismu. V rámci odborářské strategie je na
odbory pohlíženo jako na pátou kolonu kapitalismu uvnitř třídy námezdně
pracujících. Jsou „částí spektra ideologických sil, používaných státem proti
pracujícím.“ (24)
Tento
názor nepřipouští to, že funkcí odborů je bránit zájmy námezdně pracujících v
rámci kapitalismu. Mezi řadovým členstvem, které je objektivně
anti-kapitalistické a zájmy byrokracie, která si chce udržet svoji roli
trvalého zprostředkovatele mezi pracujícími a kapitalisty, existuje rozpor. ACF
zastává názor, že revoluční odbory jako takové nemohou existovat. Anarchisté by
tedy měli zůstat v odborech, ale neúčastnit se boje o to, kdo je bude
kontrolovat. Zda to bude byrokracie, nebo řadoví členové. Jestliže právě oni
mají potenciál se postavit kapitalistickému státu, pak by bylo protimluvem
říci, že nemají sílu na to, postavit se své vlastní byrokracii.
Dalším
příkladem plíživého ultralevičáctví ACF je její přístup k imperialistickému
boji. Ve svých revidovaných Stanovách a zásadách uvádí:“Jsme proti ideologii
národně osvobozeneckých hnutí, která tvrdí, že existuje nějaký společný zájem
mezi místními kapitalisty a třídou námezdně pracujících v otázce zahraniční
nadvlády.“ (25) V dalším článku, věnovaném speciálně irské válce, ACF
prohlašuje, že je proti „sjednocení Irska na jiném základě, než v kontextu
mezinárodního socialismu.“ (26) Ve skutečnosti to znamená rezignovat na boj
proti projevům britského imperialismu v Irsku, pokud není veden v kontextu
mezinárodního socialismu. To nezbytně má za následek přijetí stejného postoje,
jaký má britská vláda k těm, co bojují za znovusjednocení Irska. Abychom
vybudovali nezbytnou základnu pro solidaritu v Británii mezi britskými námezdně
pracujícími, musíme plně podporovat právo irského lidu na sebeurčení, podložené
politickou a praktickou podporou těm irským anarchistům, kteří staví boj za
antiimperialistickou jednotu třídy námezdně pracujících proti buržoaznímu
nacionalismu republikánského hnutí. I přes své koncepční, taktické a
organizační chyby by bylo hulvátské naprosto odsuzovat ACF. Skupina, která
tvrdí, že stojí v nejlepších tradicích anarchismu, je v britském anarchistickém
hnutí ojedinělým a velice vítaným fenoménem. Je nezbytné, aby se všichni
skuteční anarchisté zapojili do politického dialogu se členy ACF, protože s
námi sdílejí naše tradice a naše cíle, spočívající se vybudování silného
svobodně-komunistického hnutí, schopného získat námezdně pracující pro
anarchistické myšlenky a strategii.
Výsledkem
Velké stávky a Wappingu nebyl pouze nárůst racionálních anarchistických
organizací. Lokální skupiny, z nichž se mnoho objevilo v době, kdy kulminoval
liberalismus, inspirovaný skupinou Crass, byly rovněž na vzestupu. Fenomén
lokálních skupin byl extrémně podivná záležitost - rostoucí, ale ne vždy zdravé
hnutí, které se angažovalo v nárazových aktivitách, kdykoli se někde něco
stalo. Kromě toho nepodnikalo takřka nic.
Mnohé
z lokálních skupin byly klasickým příkladem syntézy, ve které vedle sebe
existovaly neslučitelné protiklady a ideje - liberální individualismus a
sociální anarchismus. Nicméně mnoho těch skupin, které tvrdily, že nejsou
ovlivněny liberalismem, spíše vypracovávaly analýzu třídy, než třídní analýzu.
třídní boj byl pro ně jednoduše charakterizován jako jednotlivý bod mezi
dalšími jednotlivými body, které byly jaksi záhadně propojeny. Tedy, „přestože
jsme věnovali většinu svých myšlenek třídnímu boji, nemyslíme si v žádném
případě, že záležitosti jako rasismus, feminismus a zvířecí práva jsou
druhořadé.“ (27)
Tento
citát je klasickým příkladem chybného postoje, nahlížení na třídní boj odděleně
jako například na podporu stávek. Boj za právo na potrat, boj proti omezování
přistěhovalectví nebo boj proti škrtům v sociálním zabezpečení je chápán jako
izolovaná věc, nikoli jako integrální součást třídního boje, kterou ve
skutečnosti je.Znamená to, že zmíněné skupiny chápaly třídní boj v omezeném
smyslu a nebyly se schopné dostat dál, než za pouhé vyslovování podpory a
aktivismus. Nebyly tak schopné ani poskytnout jakoukoli jasnou politickou
koncepci, protože neměly jakýkoli celistvý názor v kontextu toho, jaká
strategie a taktika by měla být vypracována. Znamená to, že se lokální skupiny
zapojovaly do událostí apoliticky, nikoli jako anarchisté, ale jako
individuální aktivisté. Naneštěstí tento kult hnutí bez orientace byl vyznáván
množstvím lokálních skupin jako pozitivní záležitost. Pro většinu skupin bylo
jediným přijatelným měřítkem to, do jaké míry byl kdo připraven se „namočit“.
Anarchistické teorii byla přisuzována nízká důležitost, což vedlo k lehkomyslné
připravenosti k boji: nepolitickému přístupu „Je třeba něco udělat !“
Odmítání
teorie znamenalo, že bylo odmítáno rovněž politické vzdělávání. V lokálních
skupinách měli členové jen pramalou šanci na to, že dosáhnout širšího
politického porozumění věci jinak, než pomocí svého vlastního individuálního
úsilí za situace kdy údajně zkušenější členové byli sami jen uboze vybaveni na
to, aby mohli někomu poskytnout politické vedení. Nedostatek teorie a
vzdělávání nevyhnutelně vedl spíše k nedostatku jednoty a činnost tak dostala
spíše individuální než kolektivní charakter. Neexistovala žádná dohodnutá a
předem určená politická, taktická nebo organizační struktura, podle které by se
mohlo pracovat. Mnoho lidí na to nahlíželo jako na pozitivum, které řešilo
následně mnoho problémů:“Problémem anarchistického hnutí je... Dobrá, spíše je
zde celá řada anarchistických hnutí... Bude zde vždy existovat toto široce
zaměřené a rostoucí hnutí.“ (28)
Jak
jsme ukázali, nejednotnost zabraňuje úspěšnému zasahování do věcí. Nicméně
problémem lokálních skupin nebyla ani tak jejich neschopnost se politicky
zapojovat, ale spíše děs při pouhém pomyšlení na tuto alternativu. Tato
základní role revolucionářů byla opakovaně odmítána na falešném a neudržitelném
základě, že „to“ dělají trockisté. Znamená to ignorovat skutečnost, že během
celé historie anarchistického hnutí „to dělat“ byla klíčová taktika a termínem
„to dělat“ myslíme zformulování jasných názorů na klíčové otázky a sdělovat je
zcela vážným způsobem třídě námezdně pracujících. Ono zmíněné hnutí s tím ale
nesouhlasí a zasahování do událostí pro něj znamená „Snažit se lidem říkat, jak
mají vést svůj boj... navézt se do případu a snažit se udělat z něj svůj
vlastní.“ (29) V tomto citátu měl autor na mysli „Revoluční komunistickou
stranu“ (Revolutionary Communist Party - RCP) Odmítnout ale určitou taktiku
pouze proto, že jí používají rovněž leninisté, znamená neprokázat nic jiného,
než naprosté nepochopení toho, proč anarchisté odmítají leninismus. Nejsme na
štíru s tím, že „to“ leninisté dělají, nebo dokonce jak „to“ dělají. Co
odmítáme, je specifický politický obsah a podstata jejich argumentů.
Lokální
skupiny se nemohly osvobodit od tohoto útržkovitého a apolitického přístupu k
boji, protože, jak bylo řečeno, neexistovala žádná organizační síť, podle které
se orientovat. A to byla zcela dobrovolná volba. Absence koncepce předurčovala
a byla zároveň předurčována absencí struktury. Je vážné, že poznámka Petra
Aršinova, vztahující se k ruským anarchistům z roku 1917, je platná stejně tak
tehdy, jako dnes. „Disorganizace je dvojčetem nezodpovědnosti a společně vede k
úpadkovým myšlenkám a pošetilé činnosti.“ (30)
Zmíněný
nedostatek organizace se projevil v neschopnosti vybudovat celostátní federaci
anarchistických skupin, nebo jakékoli trvalejší regionální federace. Znamená
to, že i kdyby anarchistické hnutí samo chtělo, není schopno rozvinout boj na
celostátní úrovni nebo se shodnout na všeobecně závazné koncepci. Ve zkratce:
není schopno jednat jako hnutí, za které se vydává. Postrádá cíle a koncepci,
demokratické rozhodovací struktury a jakýkoli rys odpovědnosti. Znamená to, že
hnutí je neschopné dostat se do zorného poli militantních pracujících a i kdyby
se to podařilo, nemá jim co nabídnout. Anarchisté jsou pevně uzamčeni ve svém
vlastním ghettu, zatímco lidé, před kterými by měli obhajovat svoje myšlenky,
zůstávají spoutáni reformismem a získávají je pro sebe nejrůznější leninské
odrůdy socialismu.
V
lokálních skupinách byli tací, kteří se chtěli od toho všeho distancovat.
Zpětně v roce 1986 jedna skupina požadovala:“větší koordinaci mezi třídně
uvědomělými a skutečně revolučními prvky anarchistického hnutí.“ (31)
Přestože
se jim dostalo jistého pozitivního ohlasu ale nakonec z jejich výzvy nic
nevzešlo. V nedávné minulosti se začaly po celé zemi objevoval lokální
sociálně-anarchistické skupiny. Nicméně dokud se nezbaví nechuti k teorii,
zapojování se do událostí a soudržné organizaci, jejich životaschopnost a
schopnost smysluplně pracovat zůstává vážným otazníkem. Nakonec se samy sebe
budou muset zeptat, jestli chtějí i nadále zůstat neefektivní a bezvýznamná,
nebo se konečně obrátit zády k typické mentalitě lokálních skupin, která je svazuje.
Za těchto podmínek
byla v létě roku 1988 založena „Anarchistická skupina pracujících“ (Anarchist
Workers Group) jako výsledek porozumění skutečnosti, že pokud má mít práce
anarchistického hnutí nějaký reálný dopad a trvalý vliv na třídní boj, bude
muset podstoupit radikální proměnu. Viděli jsme potřebu existence politické
organizace anarchistických námezdně pracujících, pevně zakotvené ve hnutí práce
a schopné rozhodným způsobem zasahovat do boje tříd. Cítili jsme potřebu
organizace s jasným politickým programem a soudržnou strategií, výsledkem
demokratické dohody aktivního a participujícího členstva. Bylo tohoto dosaženo
pomocí analýzy každodenní reality a přepracováním současné revoluční teorie.
Musí to být organizace, kontrolovaná členstvem, odhodlaným a disciplinovaným
soudržně zastávat myšlenky, které rozvine, strategii a naléhavé úkoly vzhledem
k třídě námezdně pracujících. Musí to být taková organizace, která svým členům
poskytne znatelnou úroveň politické výchovy a rozvine v nich agitační schopnosti,
potřebné k vítězství v bitvě idejí. Musí to být organizace, která by soustavně
provokovala a organizovala vlastní aktivitu námezdně pracujících, jimi řízené
boje a důvěru k tomu vést boj, ale spíše se nevzdá poskytování politického
vedení. Podívali jsme se na anarchistické hnutí a neochotně jsme přiznali, že
žádná taková organizace neexistuje. Nebylo zde ani vidět žádné uskupení, které
by mělo vůli a schopnosti vybudovat takovou organizaci, nebylo by se v ní
chtělo proměnit.AWG nepředstírá, že už je takovou organizací, my chceme teprve
vybudovat takovou svobodně komunistickou organizaci, která se poprvé v této
zemi, postaví tam, kam patří - do frontové linie třídního boje, a tak sehraje
roli v uskutečnění svobodného komunismu.
Nigel Fox
přeložil -PW-
Poznámky:
1. “Putting the Record
Straight on Michael Bakunin“, Libertarian Communist Review , 1976
2. R. Taylor, C Pritchard: “The Protest Makes“, Oxford 1980
3. A. Meltzer: “The Anarchists in London 1935-1955“, citováno v P. Kane: “British
Anarchism Surveyed, Virus 7
4. P. Rimbaud: “The Last of the Hippies“, v “A Series of Shock Slogans and
Mindless Token Tantrums“, Existence Press 1982
5. “Prisoners of War“ 1 1983, str. 7
6. viz P. Rimbaud
7. viz P. Rimbaud
8. G. Maximoff: “The Political Philosophy of Bakunin“, citováno v P. Kane, viz
výše.
9. viz P. Rimbaud
10. viz P. Rimbaud
11. The Beano 3, červen 1986
12. Steve T.: “Anarchosyndicalism ?“, Virus číslo 7
13. The Beano viz výše
14. The Beano viz výše
15. Blackflag
16. Direct Action, číslo 36, leden/únor 87
17. Direct Action viz výše
18. Rezignační dopis David Lutona CWF
19. A. Reid: “An Analysis of Contemporary British Anarchism“, únor 1989
20. David Luton viz výše
21. Phil Cane:“The Movement in 1986“, Syndicalist Fight, číslo 2, leden 1986
22. “Anarchism or Platformism“, 1986
23. “A Note on the Libertarian Commu-nist Platform“, Virus číslo 7
24. “What is the potential of Rank and File Action“, Organise číslo 14, 2/3
1989
25. Stanovy a programové zásady ACF, Organise 14, únor/březen 1989
26. “From Imperialist War to Class War“, Organise 14, únor/březen 1989
27. Manchester Fight Back, číslo 1
28. “Notes from NAN“, Northern Anarchist Network Bulletin 3, prosinec 1986
29. “Fly this Revolution to Sutton Manor“, Liverpool Anarchist Newsletter 2,
11/1988
30. Citováno v “Anarchism in Britain 1986“, z Freedom: 100 Years, Freedom
Press, říjen 1986
31. prohlášení Stateham Action Group, v “New Anarchist Review“ 9, říjen 1986
Poznámky překladatele
a.
v originále “class struggle anarchist“. Pro kostrbatost překladu opisem a pro
existenci českého termínu “sociální anarchista“, který znamená totéž, překládám
takto.
b.
v originále všem českým punkerům dobře známý pojem “shit“.
c.
původně “... and kick them to shite.“ Vzhledem k tomu, že celá říkanka byla
rýmovaná, jsem se ji odvážil přebásnit.